maandag 13 mei 2013

Usability Zalando


In dit blogbericht zal ik het hebben over de usability van de website van Zalando. Ik zal dit overlopen in verschillende puntjes.
 
Eerst en vooral zal ik het hebben over de context en de kernwoorden van Zalando.
De kernwoorden bij Zalando moeten sterk zijn en een realistisch beeld geven over de webshop. Als je bepaalde kernwoorden intypt in Google, zal je terechtkomen bij de webshop van Zalando. Maar nu is de vraag: wat zijn de voornaamste en beste kernwoorden?
 
Eerst zal ik een paar kernwoorden opschrijven die in mij opkomen als ik aan Zalando denk.
  1. Goedkope kledij
  2. assortiment kledij
  3. online shoppen
  4. webshop kleren
  5. goedkope jurken
  6. schoenen
  7. Zalando
  8. vrouwenkleding
  9. mannenkleding
  10. kledij voor kinderen
Je moet steeds de woordenschat gebruiken van je publiek en in eenvoudige taal uitleg geven. Ook moet Zalando zich de vraag stellen als mensen enkel zoekwoorden intypen of ook volledige zinnen/vragen zoals: waar kan ik goedkope kledij online bestellen? Welke webshop heeft een wijd assortiment aan kleren?
 
Ten tweede zal ik het hebben over de consistentie van de website. In de linkerbovenhoek bevindt zich steeds het logo van het merk Zalando. Daaronder het je een symbool van een huisje dat 'home' voorstelt. Hierdoor kan je steeds terug navigeren naar de homepagina. Er is geen taalselectie omdat ik naar de Belgische website gegaan ben van Zalando. Helemaal onderaan vind je 'internationaal' en daar kan je een andere taal selecteren. Helemaal bovenaan bevindt er zich een balk met de meest essentiële informatie; zoals het gratis informatienummer, dat er gratis verzending en retour is en dat er 30 dagen retourrecht zijn. Ook wat navigatie betreft is Zalando zeer duidelijk. Naast het symbooltje van home, heb je drie duidelijke categorieën; dames, heren en kinderen. Hieronder is er een verdere onderverdeling per assortiment. Je hebt ook links een verdere onderverdeling. 
Dit zorgt ervoor dat de website van Zalando makkelijk te gebruiken is.
 
 
De kijkrichting is meestal correct op de webshop, bijvoorbeeld op de bovenstaande printscreen is er iemand die naar jou kijkt en dus focus legt op jou. De jongen die erbij staat, 'kijkt naar de schoenen'. De focus van de klant zal gaan naar de kledij die rechts op de pagina afgebeeld staat.
Verder heb ik ook nog een algemene opmerking. De toegankelijkheid van de website is in orde; je kan met elke browser op de website surfen zonder enkele problemen. Ook online is dit duidelijk. De website heeft bovenaan naast de zoekbalk twee afbeeldingen. De ene afbeelding betekent dat de Zalando webshop opgenomen is in de 'Trusted Shops' en dus zeer betrouwbaar is om aankopen mee te doen. De andere afbeelding wil zeggen dat Zalando een kwaliteitslabel mag dragen, die goedgekeurd is door Be Commerce.
 
Als er verder nog vragen zijn over Zalando in het algemeen, kan de klant helemaal naar beneden scrollen en kan het daar algemene informatie over de webshop en over Zalando opvragen.
 
Een minpunt is dat er geen sprake is van interactie, op een webshop is dit moeilijker, maar er zijn enorm veel mogelijkheden om interactie met het publiek te hebben. Bijvoorbeeld door middel van een poll, een wedstrijd,... Je kan jezelf wel inschrijven voor een nieuwsbrief en je kan een verlanglijstje samenstellen.
 

Deze printscreen is ook van de homepagina, maar van een andere dag. Hierop staat duidelijk te zien dat er korting is. Dit zet aan tot actie en mensen zullen al sneller geneigd zijn om op de artikelen te klikken die afgeprijsd staan. De contactgegevens staan zoals ik hierboven al zei helemaal bovenaan op een balk, samen met nog twee belangrijke gegevens; gratis verzending en retour en 30 dagen retourrecht. Zo kan je gemakkelijk het nummer terugvinden en eenvoudig contact leggen indien er vragen of problemen zijn. Dit is zeer duidelijk en concreet, dus zeer goed gedaan.

 
 
 
Eerst en vooral zie je bij de volgende afbeelding duidelijk de navigatie bovenaan. Ik klikte op dames (dit is nu donkerder gekleurd) en daarna klikte ik op kleding. Je kan ook naar het volgende kledingstuk gaan door op de vorige en volgende pijltjes te klikken, op die manier moet je niet volledig teruggaan naar de vorige pagina. Qua navigatie is het ook eenvoudig als je eventjes naar beneden scrolt, komt er automatisch links op de pagina een 'omhoog'-knop, als je hierop klikt, kom je rechtstreeks weer boven uit en hoef je op die manier niet weer helemaal naar boven te scrollen.

Bij de kledingstukken staat duidelijk aangeduid indien ze nieuw zijn of afgeprijsd zijn. Dit zet terug aan tot actie. Het zijn eenvoudige trucjes maar zo ziet de klant ze duidelijk en zullen ze erop ingaan.
 
 
Hierboven kan je de informatie zien bij een kledingstuk. Dit is duidelijk en de informatie is verdeeld in puntjes. De informatie is niet te veel, niet te weinig, maar genoeg. Het hulpnummer, de retourrecht en de gratis verzending staan hier aan de rechterkant nog eens duidelijk aangeduid. Ook dat de website veilig is om te betalen en aankopen te doen, wordt nog eens aangehaald. Dit zijn allemaal pluspunten.

Er staat ook een maattabel bij, indien de maten nog eens gecheckt moeten worden of als je eventueel de grootte van een buitenlandse maat wil weten. Als je de aankoop wil doen, moet je klikken op 'in de winkelwagen'. Het zijn allemaal eenvoudige procedures en alles is duidelijk tot nu toe. 
 
 
Hierna kom je op de volgende pagina. Je moet eerst een Zalando account aanmaken. Op die manier geraakt de website aan persoonlijke gegevens van de klanten. Dit kan gebruikt worden voor direct marketing e.d.
 
Ik kan concluderen dat de usability van Zalando heel goed is. De webshop bezit alle kenmerken en is zeer duidelijk en eenvoudig om te gebruiken.
Het enige minpunt is misschien het gebrek aan interactiviteit.
 
Linsey

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten